Akadozó ellátóláncok, chip-, alkatrész-, sőt, újabban alapanyaghiány, világjárvány és a szomszédban dúló háború – ezek mind olyan tényezők, amelyek önmagukban is alkalmasak akár teljes iparágak bedöntésére, az elmúlt években azonban a világnak egyszerre, illetve egymás után kellett megoldania az említett jelenségekből fakadó problémákat. A járműiparban sincs ez másként, ezért megkérdeztük Gém Pétert, a 4iG Nyrt. szakértékesítési és üzletfejlesztési igazgatóját, hogy az egyik legnagyobb hazai rendszerintegrátor hogyan látja a helyzetet, és milyen megoldásokat kínál az érintett cégek, vállalkozások számára.

„Az elején szögezzük le, hogy a járműgyártás az utóbbi években teljesen átalakult, és ma már szinte kizárólag a napi szintű reakciókra épül” – magyarázta a szakember. „Volt 2,5 év koronavírus-járvány, majd jött az orosz-ukrán háború, aminek eredményeként kiderült, hogy a magyar autóipar és a hazai járműalkatrész-gyártás nagyon nagy mértékben ki van téve az ukrán piacnak. Az onnan érkező alkatrész- és alapanyag-ellátást nagyon nehéz pótolni, így ez komoly logisztikai problémákat, alapanyag- és félkész anyagellátási gondokat jelent a gyártóknak, minden szinten.”

Gém Péter rámutatott, hogy a háború további következménye a munkaerő hiánya. Magyarországon nagyon sok szektorban magas az ukrán munkavállalók aránya, közülük viszont sokan nem tértek vissza a háború miatt, ezt pedig a teljes iparág megérzi.

„Az ellátóláncokkal továbbra is probléma van, ez pedig a munkaerő megtartására irányuló törekvésekkel együtt azt eredményezi, hogy sokkal alacsonyabb a kapacitások kihasználtsága” – magyarázta a 4iG szakértékesítési és üzletfejlesztési igazgatója. „Nincs elég beépülő alkatrész, nincs alapanyag, de ma már ott tartunk, hogy például műanyag granulátum sincs, azaz most már a gyártás minden szintjére kiterjed a hiány. A logisztika esetében pedig elég csak arra gondolni, hogy a kamionsofőrök jelentős része ukrán – vagy abból a régióból származó – munkavállaló, ők most szintén hiányoznak a piacról. Csak egy példa, ami jól illusztrálja a helyzetet: egy járműipari alkatrészgyártó ügyfelünknél, ahonnan naponta 10 kamionnak kellene kigördülnie, tele áruval, most hármat is nagyon nehezen tudnak megtölteni, viszont eközben nekik kell raktározniuk az értékesítésre szánt termékeiket.”

A 4iG Nyrt. által fejlesztett digitális megoldások már korábban is, most pedig kiemelten tudják segíteni a gyártásban érintett cégeket abban, hogy kapacitásaikat és a hatékonyságukat csúcsra járassák. A cég fejlesztéseinek köszönhetően rengeteg adatot lehet digitálisan begyűjteni a gyártóüzemekről, az ott működő gépsorokról, vagy egyes gyártócellákról, ami sokkal hatékonyabbá teszi a folyamatokat, felgyorsítva a döntéshozatalt a „tiszta” adatoknak köszönhetően.

A szakember hangsúlyozta, hogy a jelenlegi helyzetben egyenesen az életben maradás kulcsát jelenti, ha a cégek képesek reagálni az akár napi szintű változásokra. Ahogy Gém Péter fogalmazott, most nem igazán lehet kivédeni a károkat, a kitettséget, a veszteségeket lehet minimalizálni, ebben pedig a digitalizáció jelenti az egyetlen járható utat.

A 4iG Nyrt. Plant Manager Journey nevű koncepciójával mutatja az utat a hazai járműipari cégeknek: azok operatív vezetőivel közösen, véleményformálóként igyekeznek olyan digitalizációs életutat felrajzolni, amely a kölcsönös visszacsatoláson és a munkacsoportok együttműködésén alapulva lehetővé teszi az érdekelt felek igényeinek felmérését és a munkafolyamatokba való beépülését.

„Nagyon fontos, hogy azok számára, akik a mi rendszereinket használják, adott legyen a visszacsatolás a piac és a termékfejlesztés felé, hogy figyelembe lehessen venni, mi az, amit ők látnak, mi az, amit 3-5 év múlva meg kell valósítani” – hangsúlyozta Gém Péter. „Ez az oda-visszacsatolás fontos kulcsmomentuma annak, hogy hiteles és jó megoldásokat tudjunk szállítani, amelyek a napi szintű döntésekhez jelentik az alapot.”