A busz mindig zöldet kaphat az okos városban
Még csak a szárnyait bontogatja az 5G, de terjedése elengedhetetlen feltétele a smart city-vel kapcsolatos elképzelések kiteljesedésének. Elődjéhez képest a technológia jelkésleltetése tizedére-huszadára, néhány milliszekundumos tartományba csökken, miközben sávszélességének maximuma két nagyságrenddel nő. Mindez hétköznapi nyelvre lefordítva a korábbiakhoz képest rettentő gyors adatletöltést és roppant kicsi képkésleltetést jelent.
(Nem csak) a gépeké a szó
Legnagyobb hatását az okos városok területén a közlekedésre fogja fejteni az 5G, véli Solymos Gyula, a 4iG Nyrt. műszaki vezérigazgató-helyettesi tanácsadója. A vehicle to everything (V2X) technológiával karöltve, a gépek közötti kommunikáció (M2M) révén korábban elképzelhetetlen forgalomszervezési és –biztonsági lehetőségek nyílnak meg a közlekedés résztvevői előtt. Lássunk néhány példát!
Az Egyesült Államokban már előrehaladott vizsgálatokat folytatnak forgalmi jelzőlámpával kommunikáló járművekkel, melyek így gördülékenyebbé és kevésbé veszélyessé tehetik a járművek és gyalogosok úthasználatát. De nem kell ilyen messzire menni: a hazánkban fejlesztett, és nemrég Tatán átadott SafeXone intelligens zebra ugyan még nem él az 5G kommunikáció adta lehetőségekkel, de már képes érzékelni a rajta átkelni igyekvők jelenlétét, vizuális segítséget nyújtva számukra és az autóban ülők részére a biztonságos áthaladáshoz.
Hamarosan a SafeXone is képés lesz a V2X technológia alkalmazására, mellyel a sofőrök figyelmeztetést kaphatnak abban – és csak abban – az esetben, ha az általuk megközelített gyalogátkelőhely előtt vagy azon gyalogos tartózkodik. A jövő a dinamikus forgalmi akadály jelzésekben van, amelyek az esemény kialakulását – az 5G technológiának köszönhetően – nagyon kis késleltetéssel képes lekövetni, vagyis a közlekedésben részt vevők gyakorlatilag mindig információt kaphatnak és tisztában lehetnek a potenciális veszély helyzetekkel, így könnyebben kivédhetik azokat. Ehhez nem kell önvezető, vagy jó elektronizált új autó, hisz az 5G hálózathoz csatlakozó mobiltelefonjaink is alkalmassá tehetőek egy applikáció segítségével erre.
Pozitív hatást vár Solymos Gyula a mikromobilitási eszközökkel – bicikli, roller – történő közlekedésben is. A V2X technológia integrálásával eltűnnek a „láthatatlan” kétkerekezők a járművekben ülők holtteréből. Az Apple AirTagjéhez hasonlóan akár a gyerekruhák is megjelenhetnek az M2M kommunikációban, még kialakulásuk előtt figyelmeztetve egy esetleges veszélyre a járművek vezetőit.
A drónmonitoring-rendszerek sem képzelhetők el az 5G képességei nélkül. Egy monitoring megoldás pedig hasznos eszköz lehet a városüzemeltetés kezében, hiszen számos célra felhasználható. A közlekedés monitorozására, az azt támogató eszközök – például táblák, útjelzők – hiányának, növény takarásának felismerésére, az utak síkosság és akadály menteségének tervezése, ellenőrzése mind olyan terület, ahol nem csak praktikus, hanem a korábbinál hatékonyabb módszert kaphatnak az érintettek. De olyan helyzetekben is bevethető, mint a gyárkémények által kibocsátott (légszennyező)anyagok mérése vagy a humán, rendőri jelenlétre alapuló baleseti helyszínelés kiváltása, amely nagyságrendekkel gyorsabb, akár milliméterre pontos helyzetfelmérést tesz lehetővé, így a közlekedés hamar helyre állhat.
A fejlődés várhatóan nem ugrásszerűen, hanem organikusan megy majd végbe, aminek az első lépcsőjét a nem teljesen önműködő, hanem az önállóan működő, ugyanakkor 5G kapcsolaton keresztül folyamatosan felügyelt megoldások bevezetése jelenti, ahol egy drónfelügyelő egyszerre akár több repülő eszközt is felügyelhet, és beavatkozhat, ha szükséges. Nagyon fontos azonban, hogy olyan többcélú drón monitoring megoldást, illetve platformot fejlesszünk, ami egy repüléssel többfajta funkciót is ellát. Ezzel nagyságrendekkel csökkenthető a különböző feladatokhoz szükséges autonóm eszközök mennyisége, és azok zavaró hatása; a városlakók ugyanis vélhetően nem szeretnének folyamatosan dolgozó drónrajok sokasága alatt élni.
Az autonóm drón alapú megoldások jogi feltételeinek megteremtése előtt, azonban már ma is el lehet indulni az okos városüzemeltetés útján. Cégünk egy olyan megoldás előkészítésén dolgozik, amely a városok legfőbb útjait bejáró tömegközlekedési eszközökre telepített és 5G-hez kapcsolódó kamerákkal és szenzorokkal gyűjtene információkat az aktuális forgalmi helyzetről, valamint az utak állapotáról – ideértve pl. a hó eltakarítás szükségességét – ami segítene a közterületek üzemeltetésében is.
Biztonságosabb és gyorsabb közlekedés
A tömegközlekedés teljes önvezetését szintén meg fogja előzni egy hibrid, felügyelet mellet működő időszak. A jövőben várhatóan megjelennek majd az okos városok utcáin azok a buszok, melynek sofőrjei már nem a járműben ülve irányítják, hanem egy központi irodából felügyelik azokat – egyszerre akár többet is. Ehhez azonban szintén 5G-re és annak alacsony késleltetésére, valamint nagy sávszélességére van szükség.
Budapesten első körben a Budai Vár vagy a Margit-sziget forgalomcsillapított, ugyanakkor nagy turistasűrűségű területe lenne ideális terep az ilyen irányú projekt elkezdéséhez, véli Solymos Gyula.
A városi közlekedésben dolgozunk az 5G és a mesterséges intelligencia „összeházasításán” is. Ebben a – Győr városába megvalósítani tervezett – SmartCity projektben a forgalmi jelzőlámpákhoz telepített kamerákra épített gépi látás megoldással felismerhető a sávokban tartózkodó járművek száma és tervezett haladási iránya. A város „digital twin” közlekedési modelljén korábban betanított mesterséges intelligencia pillanatok alatt kiértékeli a szituációt, előre jelezve várható közlekedési események bekövetkeztét. Az összes jelzőlámpa forgalmi adatait feldolgozva megoldásunk optimalizálni fogja a jelzőlámpák programjainak működését, az aktuális forgalmi viszonyokhoz igazítva – így például elkerülhetők az olyan esetek, amikor keresztforgalom híján is állni kell a piros jelzésnél. Ennek eredményeként nem csak időt spórolhatnak a közlekedés résztvevői, de kevesebb üzemanyag felhasználásával – akár nemzetgazdasági szinten is értelmezhető – költséget is megtakaríthatnak, ráadásul a légszennyezettség mértéke ugyancsak csökkenthető.
A forgalomba való beavatkozás favorizálhat bizonyos csoportokat. A buszokban, villamosokban található GPS-egységek nyújtotta információkkal alakítható úgy a közlekedés, hogy az a tömegeket szállító járműveknek kedvezzen, de akár a megkülönböztetett jelzéseket használók is folyamatosan zöld jelzést kaphatnak. A forgalomcsillapított övezetekben a jármű be- és kihajtások ismeretében akár kialakítható lenne egy dinamikus rendszer, ami a területen tartózkodó járművek aktuális számainak ismeretében engedné, vagy tiltaná a behajtást.
Az 5G és a mesterséges intelligencia/gépi látás segítségével, egy arra épített közlekedési szabálysértés detektáló rendszer nagyban hozzájárulhat a közlekedés biztonságának fokozásához. Ugyan alapvetően senki se szereti ezeket a rendszereket, de ha ezt nem rögtön büntetésre, hanem egy pontrendszer bevezetésével első körben csak figyelmeztetést küldenénk a piros lámpát, vagy kanyarodási szabályokat stb. megsértő autósoknak akkor azzal jelentős közlekedési moráljavulás lenne elérhető, és kevésbé kellen félteni gyermekeinket és szeretteinket az utcai közlekedéstől, vázolt egy lehetséges jövőképet Solymos Gyula.
Nemzetközi tapasztalatok alapján az 5G a kiscsomag-szállítást is megreformálja. Nem feltétlenül több repülő drón képében, hanem olyan földi, autonóm járművek formájában, amelyek forgalomcsillapított övezetekbe hajthatnak be – ahova nagyméretű teherszállító gépkocsi nem mehet be.
Virtuális és kevert valóság
Az 5G és a 3D/VR-technológia egyesítésével megvalósítható a 21. századi élményeket adó turizmus. Virtuális és kevert valóság (mixed reality) segítségével a történelmi városrészeken sétáló turisták okostelefonjukkal vagy tabletükkel az adott utcaképen érdekes, fontos dolgokat jeleníthetnek meg. Például visszarepíthetik a múltba az érdeklődőt a korabeli képek valóságra „ráhúzásával”, és megnézhetik, hogy például egy templom hogyan nézett ki akár 100 évvel ezelőtt. Vendéglátóhelyek nyitvatartási idejét és akcióit is meg lehet jeleníteni a kevert valóság segítségével, de akár filmes jelenetek is felidézhetők egykori forgatási helyszíneiken.
Turizmusélénkítő célja mellett városüzemeltetésben ugyancsak van létjogosultsága a 3D-s virtuális valóságnak. Járművekbe épített kamerákkal, 3D lidar és VR eszközökkel gyorsan és pontosan felmérhetők az utcák, rögzíthetők a beavatkozást igénylő helyszínek és feladatok. Például egy hiányzó padtámla pótlásának szükségességéről minden korábbinál gyorsabban értesülhetnek a fenntartó szervek, de naplózással akár a rendszeres tevékenységek – öntözés, takarítás, karbantartás – is egyszerűen felügyelhetők.
A technológia ugyan csak jól használható bevásárlóközpontok, irodaépületek és közintézmények beltéri navigációjában. Az okostelefonok beépített giroszkópjai által szolgáltatott adatokra alapozva ott is célhoz juttathatja a felhasználókat, ahol a GPS már nem tud segíteni.
21. századi közösségi területek
Sok helyen elterjedtek már az okospadok, melyek telefontöltésre vagy vezetékmentes hálózati hozzáférésre használhatók. Az elsősorban turistákat célzó fejlesztések akár infohubként is szolgálhatnak, ahol helyben kaphat fontos információkat a településen nem járatos felhasználó, melyek infrastrukturális hátterét ugyancsak az 5G szolgáltathatja.
A pakolásban szintén hasznos szerepet tölthet be. Az aszfaltba beépített érzékelők a személyautók leparkolását segítik, megkímélve – vagy legalább kevésbé terhelve – a felesleges körözéstől a céljukat elérő gépkocsivezetőket. Hosszabb távon pedig akár saját tulajdonban levő, de az aktuálisan nem használt parkolóhelyek bérbeadását is lehetővé teszi a koncepció.
Az okos város tehát nem kizárólag az egyre fejlettebb technológia alkalmazását jelenti. Sőt, az ipari fejlődés előnyeinek, lehetőségeinek használata műszaki szempontból nézve ugyanabba az irányba mutat: a társadalmi célú előrelépés és az életminőség javítása egyaránt sarokköve a smart city koncepciónak.