A különféle gyárakban, üzemekben ma már egyáltalán nem szokatlan a robotok látványa, az Ipar 4.0 térnyerésével pedig az önvezető technológiák is jóval előrébb tartanak a különböző gyártócsarnokokban, mint a közlekedésben. Az automatizációra nagy szükség van, hiszen napjaink túlfeszített ellátóláncai mellett a hasonló szektorokban dolgozó cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy akár egy pillanatra is csökkentsék a fordulatszámot. Ehhez pedig elengedhetetlen az önvezető targoncák (Automated Guided Vehicle – AGV) használata. A témával kapcsolatban a 4iG Nyrt. két szakértőjével, Hoffer Zoltán szakértékesítővel és Szép Alex szolgáltatásmenedzserrel beszélgettünk.

„Ma már nem igaz, sőt egyenesen tévhit a páréves szállóige, hogy a robotok elveszik az emberektől a munkát” – mutatott rá Hoffer Zoltán. „Egyszerűen azért, mert a munkaerőhiány olyan szintet ért el – különösen az ipari parkok és a logisztika területén –, hogy minden elérhető emberre szükség van, és sokszor még ez sem elég. Mi ezért foglalkozunk az AGILOX önvezető targoncák értékesítésével és integrációjával, hiszen Magyarországon jelenleg targoncavezetőből is komoly hiány van. Az itthon dolgozó szakemberek iránt akkora a verseny, hogy az ipari parkokban dolgozó kollégákat akár egyik csarnokból a másikba is átcsábítják. Ráadásul, miután a covid sok gyártó cégnél behúzta a kéziféket, felívelőben van ez a szegmens, ahogy a beszállítók próbálják behozni a lemaradásukat az ügyfeleik – főként az autógyártók – felé, illetve igyekeznek a rohamosan növekvő keresletet kielégíteni. Sok cég éppen azért is nyit az önvezető targoncák felé, mert a járvány megtanította az üzemvezetőket, hogy kerüljék a kiszámíthatatlan helyzeteket.”

A szakértő rámutatott, hogy minél hosszabb utat kell bejárnia egy terméknek a gyártási területek között, annál kifizetődőbb egy önvezető targonca használata.

„A kezdeti, egyszeri beruházás ugyan drágább, de már a 2–2,5 éves megtérülést nézve egyértelmű az AGV előnye, hiszen egy önvezető targonca nem megy el a másik gyárba dolgozni és nem betegszik meg. Ráadásul nincs szükség az üzemek, csarnokok komolyabb fejlesztésére: ha wifi-kapcsolat van, a rendszerünk tökéletesen tud működni. Az egyszerű programozásnak hála az AGILOX gyorsan adaptálható új környezetben is, magától feltérképezi és megtanulja az új terepet” – magyarázta Hoffer Zoltán.

Az önvezető targoncák kezelésén túl a rendszer bővítése is pofonegyszerű: az AGILOX-ban úgynevezett rajintelligencia (swarm intelligence) működik, ami azt jelenti, hogy a targoncák egymással kommunikálva „megbeszélik”, elosztják a feladatokat. Akár egy éppen úton lévő, rakománnyal teli targonca is tud jelezni egy „kollégának”, ha olyan raklapot észlel, ami elszállításra vár.

„így nem kell arra is időt fordítani, hogy a rakomány lepakolása után visszamenjen, mivel addigra egy másik targonca már teljesíti is a kérést” – tette hozzá Szép Alex. „Ha pedig épp nincs feladata, a targonca visszamegy a töltőállomására ­­­»parkolni«, így nem kell várakozni sem, amíg a töltés befejeződik – egyébként egy AGV 1 órányi munkához csupán 3 percnyi töltést igényel.”

„Nagyon fontos szempont, hogy egy ilyen beruházás megtérülése hogyan számolható ki” – hangsúlyozta Hoffer Zoltán. „Az AGV beszerzési költsége mellett ugyanis olyan tényezőket is számításba kell venni, hogy az önvezető targonca érkezésével a cégnél csökken a munkavédelmi költség, a HR-nek nem kell új emberek felvételével foglalkoznia, és őket persze betanítani sem kell – amit egy tapasztaltabb kolléga végezne, azaz ez idő alatt ő sem tud teljesértékű munkát végezni, ráadásul ez a folyamat annyiszor ismétlődik meg, ahányszor felmond valaki.”

„A gép pedig fizetésemelést sem kér, ami fontos, mert ugyan a hazai munkaerő olcsó, de évről évre drágább lesz” – mutatott rá Szép Alex. „Egy önvezető targonca pedig akár 3 műszakban is tud dolgozni, hétvégi pótlék nélkül, de bizonyos esetekben akár a világítás költségeit is meg lehet spórolni, mivel a gépek sötétben is képesek tájékozódni.”

Az AGV-rendszerek fontos kiegészítője, illetve a gyártási-logisztikai folyamatok hatékonyságát is jelentősen fokozza az úgynevezett valós idejű helymeghatározó rendszer (Real Time Location System – RTLS), amely egyfajta „beltéri Google Térképként” lehetővé teszi, hogy az adott üzemben valós időben mindig mindenki tudja, hogy mi hol található.

„Egy nagy logisztikai csarnokban rengeteg idő elmegy az árucikkek, termékek keresésével” – mutatott rá Szép Alex. „Itt most olyan létesítményekre kell gondolni, ahol több tízezer négyzetméteres raktárakban évente akár milliós nagyságrendben pörögnek a termékek. Egy ilyen környezetben óriási segítség, ha csak beütjük a cikkszámot egy táblagépen vagy telefonon, a térképen pedig egyből látni lehet, hol található a termék, de a hardver akár fény- és hangjelzést is tud adni, ezzel is megkönnyítve a keresést. Ráadásul mindez összekapcsolható az AGV-kel is, amelyek így a leghatékonyabb útvonalon járva tudják felvenni az adott árucikket.”

A 4iG az AGILOX telepítése előtt egy teljes wifi-lefedettség-felmérést végez ügyfeleinél. “Amennyiben a felmérés nem a kívánt eredményt hozza, akkor a hálózatot ennek megfelelően bővítjük. Az AGILOX el tud végezni egyesével munkafolyamatokat, de ha több, komplexebb műveletet kell egymás után időzítve végrehajtania, akkor arra a saját fejlesztésű 4iOP (for industrial Operations) elnevezésű termékcsaládunk TMS (Task Management System) szoftvere lesz képes. Továbbá mi biztosítjuk ezen eszközök üzemeltetését, telefonos ügyfélszolgálatot, illetve LvL 1-2 szintű támogatást partnereink számára” – teszi hozzá Hoffer Zoltán.